Negocjowanie umowy B2B może być bardzo skomplikowane. Istnieje wiele przepisów, obowiązków i szczegółów, które należy wziąć pod uwagę przy podpisywaniu umowy. Najważniejszym terminem do zapamiętania jest to, co chcesz osiągnąć dzięki tej umowie - jakie potrzeby obie strony starają się zaspokoić? Jeśli jedna ze stron otrzymuje coś, czego potrzebuje, negocjacje będą dla niej łatwiejsze. Druga strona również powinna mieć na uwadze podobne cele, ale musi być również gotowa do kompromisu w różnych aspektach umowy. Ważne jest, aby obie strony przystępowały do negocjacji z otwartym umysłem, nie chcąc, aby żadna ze stron odeszła z tej umowy bez niczego.
Co to jest umowa B2B?
Umowa b2b to rodzaj umowy między dwiema firmami, która określa warunki sprzedaży produktów lub usług jednej firmy drugiej. Wzorcowa umowa zazwyczaj zawiera sekcje dotyczące stron, zobowiązań, intencji, oświadczeń, gwarancji, odszkodowań i odszkodowań. Umowy B2B to umowy między przedsiębiorstwami lub między przedsiębiorstwami a konsumentami.
Dwa główne rodzaje umów B2B to:
1) Zamówienie zakupu - w którym jedna firma zgadza się sprzedać produkt innej.
2) Umowa o świadczenie usług – w której jedna firma zobowiązuje się świadczyć usługi drugiej.
Umowy te można podzielić na umowy krótkoterminowe i długoterminowe. Umowy krótkoterminowe są zawierane na czas określony, natomiast umowy długoterminowe mogą trwać bezterminowo.
Istnieją również dwa rodzaje umowy B2B:
1) Umowa nieuznaniowa – strony nie mają wyboru, czy chcą przedłużyć umowę, czy nie, np. umowa o stałej cenie, umowa o świadczenie usług
2) Umowa uznaniowa – jest to umowa dwustronna
Jak negocjować kontrakt B2B
W odróżnieniu od umów B2C, umowa B2B nie jest tak przejrzysta jak druga. Aby wynegocjować umowę B2B, musisz poznać kluczowe problemy firmy i na nich się skoncentrować. Negocjowanie umowy może być łatwe, jeśli masz wcześniej wszystkie niezbędne informacje - Poznaj swój cel, poznaj jego główne obawy i wiedz, jak cenią swój czas. Podczas negocjowania kontraktu ważne jest, aby przejąć inicjatywę i poinformować partnera negocjacyjnego, że chcesz negocjować. To najlepszy sposób na upewnienie się, że otrzymasz najlepszą ofertę.
Znaczenie budowania relacji z klientem
Istnieje wiele sposobów na rozpoczęcie budowania relacji z klientem. Bycie proaktywnym w tym procesie pomoże Ci pokazać, że jesteś gotowy do pracy z klientem.
Jednym ze sposobów jest wysłanie listu przed wezwaniem, kiedy agencja wysyła swoją propozycję pracy, zanim jeszcze zaczną nad nią pracować. To daje im wyobrażenie o tym, jaki jest Twój model cenowy lub zakres - coś, co zostanie wyjaśnione, gdy się z nimi skontaktujesz.
Następnie są listy telefoniczne, które wysyłane są, gdy agencja zakończy pracę nad konkretnym projektem i chce skontaktować się z klientem w sprawie przyszłych projektów/usług/pomysłów. Można je również wysłać e-mailem lub osobiście – w zależności od tego, który z tych sposobów działa najlepiej.
- Admin